Inhoud
Begeleiden van autisme bij (jong)volwassenen
Hoe begeleid je volwassenen met autisme optimaal & hoe adviseer je collega’s hierin?
De afgelopen jaren is er meer aandacht gekomen voor autismespectrumstoornissen. Niet alleen in de media, maar ook in de diagnostiek en behandeling van met name kinderen en jeugdigen.
Hoe begeleid of behandel je nu (jong)volwassenen met een autismespectrumstoornis? Wat gaat er in hem of haar om? Hoe kom je samen tot de kern van het probleem en daarmee tot de oplossing?
Je leert, aan de hand van het “fiepje”, de basisuitgangspunten van omgaan met mensen met autisme: in contact, in communicatie, en in probleemoplossend handelen. Bovendien is er aandacht voor de problemen in betekenisverlening enerzijds en problemen in zingeving anderzijds. Hierbij gaat het over de vragen: Hoe moet gedrag gezien worden? Wat is de
vraag achter de vraag? Wat is de rol van zintuiglijke informatieverwerking?
Dit alles bekijken we vanuit het coördinerende oogpunt. Hoe coördineer je de behandeling van een volwassene met autisme? Er is aandacht voor hoe je kennis, ervaring en inzichten rondom autisme overbrengt naar andere betrokkenen.
Kernpunten:
✓ leer nog beter luisteren naar en verstaan van mensen met autisme;
✓ begeleiding en behandeling van (jong)volwassen cliënten met een autismespectrumstoornis;
✓ het verspreiden/overbrengen van jouw kennis door het geven van passend advies aan collega’s;
✓ een innovatieve, interactieve, praktische cursus, door een docent met veel ervaring met de doelgroep;
✓ met uitgebreide blended elementen: veel accreditatiepunten door een uitgebreide online voorbereiding.
Programma
Dag 1: Wat is autisme en hoe breng je dat over naar andere betrokkenen?
Na afloop van deze bijeenkomst:
…. weet je hoe de buitenkant en de binnenkant van autisme eruit zien.
…. weet je hoe diagnostiek bij mensen met ASS eruit ziet.
…. heb je handvatten om dit interactief en ervaringsgericht over te brengen op anderen (team, medebehandelaars, collega’s, verwanten).
Dag 2: Sensorische informatieverwerking, wie ben je en wat doe je in de begeleiding en behandeling van mensen met autisme?
Na afloop van deze bijeenkomst:
…. ken je de uitgangspunten van het Fiepje: wie je bent en wat je doet.
…. kun je de specifieke technieken vanuit het Fiepje toepassen in oefeningen.
…. heb je handvatten om de andere betrokkenen mee te nemen in deze technieken en houdingsaspecten.
Dag 3: vastlopende situaties: impASSe, casuïstiek cursisten
Na afloop van deze bijeenkomst:
…. ken je de oorsprong van een specifiek autismeprobleem rondom zingeving en de somberheid die hier bij cliënten kan opspelen.
…. heb je handvatten om weer perspectief te krijgen in vastgelopen situaties.
…. heb je specifieke handvatten om je individuele begeleiding en behandeling “Fieptproof” te maken.
…. heb je antwoorden op jouw vragen rondom een casus.