Overzicht

  • Bijeenkomst 1 donderdag 13 maart 2025
    19:00 - 21:00 uur
  • Bijeenkomst 2 donderdag 20 maart 2025
    19:00 - 21:00 uur
  • Bijeenkomst 3 donderdag 27 maart 2025
    19:00 - 21:00 uur
  • Locatie Ontmoetingskerk
  • Certificaat Ja
  • Adres Kornetstraat 4 4462 MV, Goes
  • Max. aantal deelnemers 20
  • Uiterste inschrijfdatum zondag 9 maart 2025
  • Studielast 6
  • Meer informatie? educatief@ozeo.nl
€ 375.-
per persoon, incl. btw.

Executieve functies in het voortgezet – en voortgezet speciaal onderwijs

Voor wie

Je bent docent, remedial teacher, zorgcoördinator of onderwijsassistent in het voortgezet – of voortgezet speciaal onderwijs. Je wilt alles weten over executieve functies en vooral wat je er mee kunt in je lessen.

 

Inhoud:

Het lukt je leerlingen maar niet om een goede planning te maken. Laat staan dat ze zich er aan houden.

Hun gedrag en emoties schieten alle kanten op. Controle over impulsen is ver te zoeken.

Snappen hoe gedrag gereguleerd wordt, hoe executieve functies werken en hoe je ze kunt trainen kan bijdragen aan meer rust in het uitvoeren van taken en omgaan met gedrag in de klas.

De executieve functies en voorbeelden daarvan:

  • Planning en organisatie: Wat ga ik doen, wanneer en hoe doe ik dat?
  • Taakinitiatie: Het vlot kunnen beginnen aan een taak of opdracht.
  • Aandachtsfunctie: Aandacht richten, wisselen, volhouden. Zeg maar: je hoofd bij de les houden;
  • Werkgeheugen: Informatie selecteren, tijdelijk vasthouden en ermee ‘werken.’ Verbinden met kennis uit langetermijn geheugen;
  • Inhibitie: De mate waarin je gedrag kunt uitstellen, afremmen of stoppen;
  • Emotieregulatie: het kunnen omgaan met je emoties, ze kunnen uiten en de uiting binnen ‘acceptabele’ grenzen houden;
  • Timemanagement: Het kunnen inschatten van benodigde tijd voor een taak. Ook besef van tijd hoort hierbij.
  • Cognitieve flexibiliteit: Kunnen schakelen tussen situaties of oplossingsmethoden;
  • Metacognitie: Denken over wat je doet, kijken of dat goed gaat, je gedrag bijstellen als dat nodig is.

Doelen/ Opbrengsten:

Aan het eind van deze training is er antwoord op de vragen:

  • Wat zijn executieve functies?
  • Welke rol spelen EF bij gedrag en ontwikkeling?
  • Welke rol spelen EF bij ADHD, ASS etc.?
  • Hoe meet je EF?
  • Hoe maak je een goede interventieplanning voor EF?
  • Hoe kun je zwakke EF compenseren?
  • Hoe kun je EF versterken?
  • Hoe kan ik het geleerde toepassen in mijn praktijksituatie?

Praktische informatie

Locatie en parkeren

Trainingsruimte Qwestor Educatief

de Silo

Kleverskerkseweg 49 Middelburg

Kosten en betalen

De kosten voor de training staan vermeld per training.

Wij maken gebruik van Ideal om de betaling te voldoen, je ontvangt een bevestiging van de betaling per email.

Liever betalen op factuur? Dat kan ook! Je ontvangt de factuur per e-mail. Vriendelijk verzoek deze binnen twee weken te voldoen.

Trainer
Nathanja Schreuder

Nathanja Schreuder is geboren in 1973 en woonachtig in het Zeeuwse Middelburg. Inmiddels werkt ze zo’n 20 jaar in het onderwijs, als leerkracht, ambulant begeleider en als trainer/coach.

Vanuit haar werk als leerkracht in het Speciaal Onderwijs is ze gefascineerd geraakt door de manier waarop, over het algemeen, wordt omgegaan met ingewikkeld gedrag. Eerst kwam dat vanuit onvrede en het idee “dit moet toch anders kunnen?” Daarna vanuit het besef dat leerkrachten altijd het beste voor hebben met hun leerlingen, maar dat het werken met leerlingen moeilijkheden opwerpt waardoor we dingen soms anders doen dan we zouden willen.

Door vaak les te geven aan specifieke (doel)groepen waar ingewikkeld gedrag aan de orde van de dag is, heeft ze ervaren dat er onder alle gedrag een basale levensbehoefte schuilgaat, namelijk die van: “Mag ik er zijn?”

De opleidingen tot Gedragsspecialist en Licentie Specialist Klasse(n)Kracht hebben haar praktijkervaring verrijkt. Inzichten in de invloed van groepsdynamiek op gedrag hebben haar werk als trainer/coach en mentor verrijkt.

Van daaruit werkt zij in haar bedrijf Leren Onderwijzen aan veel verschillende werkzaamheden.  De basis daarin is het helpen van leerkrachten bij het aanleren van vaardigheden die ervoor zorgen dat ze zich voldoende toegerust voelen met ingewikkeld gedrag van leerlingen en groepen om te gaan.